Thursday, May 08, 2014

Wifi oh Wifi

Assalamualaikum. 

Sebenarnya. Banyak je masa nak update blog. Sebab sekarang memang tak berapa ada sangat kerja. Tapi yang membengkakkan hati ini adalah Portable Wifi Maxis yang sangat lembab. Ok. Biar saya ceritakan sejarah macammana saya beli Portable Wifi ni. 

Harga : RM88 sebulan
Kuota Internet : 20G (15G untuk 2am sampai 8am, 5G untuk 8am ke 2am)

Mula mula saya beli sebab kuota yang melampau2 best. Ye la dengar 20G, haruslah macam terfikir nak download macam2 kan. Plus, saya rasa nak rendahkan kuota mobile data plan saya (sekarang 5G). 

Tapi setelah hampir setahun menggunakan, saya rasa macam nak campak je modem tu. 

Satu sebab allocation kuota sangat tak adil. 6 jam sehari x 30 hari = 180 jam untuk 15G. Manakala, 18 jam sehari x 30 hari = 540 jam untuk 5G. Maknanya, Maxis nak suruh saya bangun pukul 2am dan stay sampai 8am untuk guna internet dia yg kononnya pada masa tu laju nak gile. Merepek. Then, yg allocation another 5G tu untuk kegunaan siang hari. Merepek. 

Sebab yang kedua ialah coverage dia sangat sedih ok. Sangat!!! Saya sekarang guna Mobile Data Plan Maxis 5G juga. Line ok la. Tak de la teruk. Tapi yang portable Wifi ni terlalu teruk coverage. Asyik merah tanda takde coverage. Apa ni???

I paid RM88 per month ok. Coverage sangat teruk. 

Nasib baik takde contract. So, saya dah tanya nak terminate. Hanya kene pulang modem sahaja. 

Dalam tempoh 10 bulan saya guna, saya hanya guna dalam 6 bulan atau kurang sbb saya akan biarkan bil tertunggak dan Maxis akan barred saya punya Wifi. Better kot. Dari bayar tetiap bukan tapi macam hampehhhh. 

So, sekarang, saya tengah nak cari portable Wifi yang baru. 

No comments: