Tuesday, August 28, 2018

Tegur

Kalau tak suka or tak berkenan dengan sesuatu, boleh tak kalau direct terus tegur. Ini sebolehnya nak bagitahu orang lain. Contoh : 

Ali nampak Ahmad bawa motorsikal tak pakai helmet. Ali jumpa Bala dan bagitahu yang Ahmad bawa motorsikal tak pakai helmet. Bala pula merasakan yang niat Ali ialah untuk menyuruh dia menegur Ahmad. Maka, Bala pula pergi berjumpa Ahmad dan bertanya betul ke Ahmad bawa motor tak pakai helmet. Ahmad mengaku dan tanya mana Bala tahu. Bala memberitahu Ali yang nampak. Ahmad marah sebab Ali tak direct dengan dia dan memarahi Ali. Ali pula memarahi Bala dan menuduh Bala sebagai batu api dan parasit sebab melaga lagakan Ahmad dengan Ali. 

Pengakhirannya, Bala yang menjadi orang tengah yang dipersalahkan sebagai batu api. Padahal, apa tujuan Ali beritahu Bala? Sebab nak membawang? Sebab nak suruh tegur? Boleh je bagitahu sendiri kan. Tapi Ali nak jaga imej diri, yang kengkonon baik dan suci, maka mempergunakan Bala untuk menegur Ahmad. Dan play victim yang dia mangsa keadaan. Peh. Terbaik. 

Kesimpulannya, kalau ada rasa tak kena, tak perlu melalui orang tengah, tegurlah sendiri. 

No comments: