Tuesday, April 03, 2018

Article Vivy Yusof

Assalamualaikum. 

Panas betul statement Vivy Yusof masa dia announce dia pregnant kat NST. Saya dah baca the whole article. Tengah article dia memang mention apa impression dia bila staff dia morning sickness teruk, asyik mc dan tak boleh bekerja masa pregnant especially first trimester. Then saya macam ok dia dah sedar lah yang impression dia selama ni salah since both pregnancies dia (Daniel & Mariam) smooth. Then, towards the end of the article, dia cakap, kita kena kuat, kena lawan all the perasaan bla bla bla. Ye bila baca nampak macam nak motivate orang. Tapi sebenarnya when it comes to pregnancy, saya boleh cakap bahagian masing2. 

Saya ada kawan2 yang macam2 pengalaman masa pregnant. Ada yang memang tak boleh makan langsung. Memang tak boleh. Bukan dia layan perasaan tu tapi memang tak boleh. Dah cuba pun keluar balik. End up drip air. Dia sendiri cakap dia dah cuba dan dia dah cakap dia kuat. Tapi memang bahagian dia Allah bagi macam tu. Ada juga yang 24 jam muntah. Siap ada baldi kat bilik. Memang bukan dilayan, memang bahagian dia begitu. 

My point is, semua ada bahagian masing2. Ada yang Allah bagi tak morning sickness, tapi ada diabetes. Ada yang muntah teruk, tapi baby membesar sihat. Ada yang pening2 je tapi badan jadi malas kemain. Tak salah nak nasihatkan untuk stay strong, tapi sebelum cakap, kita kena faham yang mereka2 ni dah mencuba sehabis baik. Article Vivy tu bagus, cuma kurang sensitivity bagi saya. Maafkan saya kalau saya salah.

Till then, 
Assalamualaikum

No comments: