Friday, February 03, 2017

Account?

Assalamualaikum

Bersiaran kembali di bulan February. Audit dah habis. No issue. No adjustment. No drama. Hahaha. Compare to last year audit, full with drama. Auditor suruh kira balik loan repayment, nangis2 sebab stress dan bengang dengan auditor. Tahun ni, auditor agak baik. Tegas memang tegas tapi dia boleh dengar point kita. Plus, tahun lepas punya kesilapan, semua saya dah rectify dan make sure semua tak akan berulang. Plus my staffs yang sangat cemerlang. 

Talking about auditor, this year is the 3rd time saya deal dengan auditor. Saya join in 2014 when they just finish their audit. 3rd time means 3rd year. 3 tahun dah wei kat sini. Tak rasa macam 3 tahun sebab hospital yang saya kerja ni antara hospital yang baru buka. So, kalau dalam meeting, still rasa diri ini kerdil kalau nak dibandingkan dengan hospital2 besar lain. Tapi in terms of experience, Alhamdulillah, I managed to learn and still learning. Accounting world is changing, we have to adapt with the changes. 

In total, saya dah bekerja lebih kurang 7 tahun. Dalam bidang Audit & Accounting. Best ke? If you ask me, I will answer, YES!

Accounting is not just dealing with numbers. You will deal with strategy, planning, governance and ethics. And the most important thing is trustworthy - AMANAH. You are dealing with other's money like RM million, man.

So, adik2 yang nak ambil account. Dont worry walau masa form 4 n form 5 account ni dalam aliran sastera. Sastera ke sains, bukan penentu kejayaan kita. Next entry, saya akan cerita macamana saya boleh pilih accounting filed. 

Till then, 

Assalamualaikum

No comments: