Thursday, October 06, 2016

Confirmation

Assalamualaikum

Semalam BFF saya call sambil suara macam baru lepas menangis. Rupanya dia tak confirm kerja lagi. Dia baru je kerja kat tempat baru. Then probation dalam masa 3 bulan dan suprisingly dia tak confirm. Politik kerja memang sangat bahaya. Kau perform la bagus mana. Yang kes kawan saya ni, dia masuk masuk je, banyak benda dia buat itu ini. So disebabkan tu dia tak confirm. Lol sangat. Saya advise maybe kawan saya kena buat buat macam acah acah tak pandai. Banyak bertanya kat orang. Walaupun dah tahu jawapan. Maybe pengurusan lebih suka orang macam tu rather than masuk masuk terus tahu itu ini. Maybe la kan. 

Throwback masa saya nak diconfirmkan, somewhere in October 2014. Tak tahu pun kena buat presentation. Hentam je tajuk. Then presentation tak sampai 10 minit. Kena reject. Tapi bukan kena extend probation. Kena present lagi sekali next week. Alhamdulillah, after second presentation, finally dapat confirmation. 

Masa presentation yang kedua tu sekali dengan seorang eksekutif ni. Masa dia tengah present, boss boleh bangun dan keluar. Masuk semula lepas 3 minit. Bawak kertas. Then, boss tanya, 

This presentation is prepared by you?

Budak ni jawab yes I prepared all the slides. 

Then boss suruh proceed dan habiskan presentation. Habis je presentation. Lepas thank you. Boss bangun dan tunjuk kertas yang dia bawa tadi. Tahu apa?

Slide presentation budak yang present tu. Sama kaler ok. Slide tu warna hijau kalau saya tak silap. 

Bos kata I got this from internet. I just google the title and got this slide. But sadly, the author of this slide not you. 

Pergh. Kalau saya jadi budak tu, rasa pangggg kat muka. 

Selanjutnya tahu la kan apa jadi kat budak tu?

Budak tu pun dah berhenti tahun 2015. 

Once liar always a liar. 

Kesimpulannya, kita kalau rasa kita ni bijak pandai, jangan lupa ada yang lagi bijak dari kita. Bak kata Abraham Lincoln

You can fool all the people some of the time and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time

Till then, Assalamualaikum

No comments: