Thursday, December 29, 2016

Kisah Mak Ayah

Assalamualaikum. 

Saja nak bercerita pasal mak ayah saya. Bila ingat balik masa saya baru berkahwin dan ikut suami pindah ke Pasir Gudang, tersenyum sendiri...

Masa saya baru berpindah, mak ayah dah datang buat lawatan sehari sambil meninjau apa yang patut. Kebetulan jiran sebelah rumah tengah pasang dinding batu kat halaman rumah. Boleh bayangkan tak rumah kami ni hanya dipisahkan dengan pagar yang jaring2 hijau. So, jiran sebelah naikkan dinding batu. Ayah saya terus panggil orang yang buat tu dan set appointment nak buat kat rumah saya pulak. Sekali pakej dengan pasang jubin kat halaman rumah. Ayah kata ayah belanja. Pehhh. Terharu sungguh. 

Minggu depannya, ayah kata dah orderkan aircond. Nanti orang tu call nak datang pasang. Ayat ayah yang buat saya sedih ialah :

Ayah tahu anak ayah. Bukan semalam ayah kenal kau. Kau tak boleh panas2. Nanti rimas pastu semput. 

Terharu beb. Lepas tu ajak saya ke kedai perabot. Asalnya nak beli kabinet dapur je. Nampak plak kabinet tv. Pastu nampak plak ampaian yang ada roda. Last2 semua mak belanja. Wei terharu wei. Rasa macam saya ni anak manja kemain. Huhuhuhuu

Sebenarnya saya nak perlahan lahan hias rumah sendiri dengan usaha sendiri, tapi mungkin mak ayah risaukan saya. Orang bagi kita ambil je. Nanti kalau tak ambil, mereka kecil hati. Saya pesan husband saya supaya jangan terasa hati. Nasib baik husband jenis tak kisah. 

Walau apa pun jadi, I am still their little girl. 

Till then, 

Assalamualaikum

No comments: